سئورب مقالات معتبر آموزش سئو قسمت ۱۹ ، قابلیت استفاده – تشریح سئو جدید

آموزش سئو قسمت ۱۹ ، قابلیت استفاده – تشریح سئو جدید

آموزش سئو قسمت ۱۹ ، قابلیت استفاده – تشریح سئو جدید

اعتماد و مرتبط بودن سایت‌ها به اهمیتی روز افزون برای گوگل  تبدیل شده است. سهم بازار برای کاربران اینترنتی تبلت و موبایل در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۲۹% افزایش یافته،  بدین معنا که گوگل برای  ایجاد تجربه‌ای‌خوب در بین تمام کاربران دستگاهای متصل به به اینترنت ارجحیتی را برای  سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی تجربه‌ی کاربری خوب قائل می‌شود. قابلیت استفاده به عنوان یک نتیجه، اهمیت زیادی را در صنعت سئو به خود اختصاص داده است، چنانکه متخصصین سئو دریافتند، شما می‌توانید با ساده کردن استفاده از سایت‌، می­توان برای سایت مزیت  ایجاد کرد. 

 برای مثال، فرض کنید یک کاربر موبایل در اواخر شب مشغول جستجو برای یافتن یک رستوران سرویس دهنده­ ی پیتزا است در همین حال سایت محلی با بک لینک­های بسیار وجود دارد که فاقد سیستم پشتیبانی کاربران موبایل است.  از همین رو، عدم متناسب‌سازی خودکار سایت محلی با صفحه‌ی گوشی کاربر و همینطور کوچک بودن متن راهنما و دشواری در استفاده از آن بر روی صفحه‌ی لمسی،  جستجوی سایت برای کاربر را مشکل می­کند.

این درحالی است که یک کسب و کار محلی دیگر با وجود بک‌لینک‌های محدود، اما به دلیل  سیستم پشتیبانی از کابران موبایل، طراحی سایت مبتنی بر متناسب­ سازی سایت با صفحه‌ی گوشی کاربر و قابلیت راهنمایی خاص، جستجوی سایت برای کاربران را ساده­ تر کرده است. 

در بسیاری از موارد، سایت دوم برای کاربران موبایل، در رتبه‌ای بالاتر از سایت اول قرار خواهد گرفت. این تنها یک مثال از  کیفیت قابلیت استفاده است که می‌تواند تاثیر چشمگیری بر رتبه‌بندی سایت داشته باشد.

با وجود مبهم بودن  اصطلاح قابلیت استفاده از لحاظ مفهومی، بهتر است برای بهبود قابلیت استفاده و تقویت سئو سایت، به گام‌های کابردی زیر توجه کنید:

  1. ایجاد قابلیت دسترسی به سایت برای تمام دستگاه­ های متصل به اینترنت
    قابلیت دسترسی و سادگی در استفاده را  برای تمام کابران، دسک‌تاپ، موبایل و تبلت فراهم کنید. روش ساده­ی ایجاد این  امکان، اطمینان از قابیت واکنشی بودن سایت است  به طوریکه در هنگام ورود  کاربر به سایت، به صورت خودکار،  اندازه ی سایت را با  دستگاه مورد استفاده ­ی کاربر تنظیم می ­کند، همچنین دارای یک نشانگر موبایل پسند بودن سایت برای کاربران موبایل است. جزئیات بیشتر مربوط به پشتیبانی در بخش به‌روز رسانی سئو موبایل، در فصل پاداش دو آورده شده است،  با این حال می‌توانید با واراد کردن سایت در ابزار زیر ، ثبت موبایل پسند بودن سایت  از سوی گوگل را مشاهده کنید.
    آزمون موبایل پسند بودن وب سایت
    https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/


  2. افزایش کیفیت محتوای سایت
    روزهایی بسیاری در هند صرف استخدام نویسندگان جمع آوری کننده­ی محتوا شده است.  این کار نیازمند تصحیح‌، ویراستاری محتوا است و هر چه میزان توجه به کیفیت محتوا بیشتر باشد، نتایج بهتری کسب خواهد شد. در صورت ارائه‌ی محتوای متقاعد‌کننده، کاربران زمان بیشتری را در سایت سپری می‌کنند و احتمال بازگشت به نتایج جستجو قبلی کاهش می­یابد. همچنین  احتمال اشتراک­گذاری سایت با دیگران، افزایش می­یابد. از این رو،گوگل با مشاهده­ی اشتراک­گذاری بیشتر سایت، رتبه‌بندی سایت را ارتقا می‌دهد.


  3. استفاده از کد ساده و مناسب در سایت
    به‌طرز شگفت آوری، تعداد زیادی سایت با کد فراری دهنده وجود دارند که خواندن آنها را برای موتورهای جستجو و مرورگرهای اینترنتی دشوار می‌کنند. در صورت وجود خطاهای کد  html در سایت و عدم کدنویسی سایت براساس بهترین شیوه، ممکن است که این طراحی مشاهده‌ی سایت بر روی مرورگرهای مختلف را مشکل کند  و یا بدتر از آن،  موجب گیج شدن موتورهای جستجو در هنگام پیشروی و  بررسی سایت می­شود. به منظور برطرف کردن این مشکل، سایت را از طریق  ابزار زیر اجرا و توسعه‌دهنده‌ی وب درخواست کنید ، خطاهای آن را برطرف کند.
    اعتباردهنده‌ی استانداردهای وب
    https://validator.w3.org/


  4. کاهش تبلیغات و پاپ‌آپ‌های وب سایت
    اغلب در نتایج جستجو،  به سایت‌هایی که دارای تبلیغات مخرب و مهاجم هستند،  رتبه‌بندی پایین‌تری اختصاص داده می‌شود. متخصصین سئو به هیچ توافقی در زمینه‌ی میزان تبلیغاتی که منجر به جریمه از سوی گوگل می‌شود، دست نیافته‌اند، بنابراین بهتر است خودتان قضاوت کنید. اطمینان حاصل کنید که این تبلیغات محتوای سایت را تحت الشعاع قرار نمی‌دهند و بیشترین فضای صفحه را  به  خود اختصاص نمی‌دهند.


  5. بهبود قابلیت کاربردی سایت.
    آیا سایت بروی  وب ‌هاست ضعیفی قرار دارد یا دارای دسته‌‌ای از لینک‌ها و تصاویر خراب است؟ اشتباهات تکنیکی ساده شبیه این‌ها منجر به  ایجاد تجربه‌ی بد برای کاربر می‌شود. مطمئن شوید که سایت از یک شرکت وب هاست قابل اعتماد استفاده ‌می‌کند و در زمان اوج ترافیک دچار مشکل نمی‌شود. حتی بهتر است اطمینان حاصل کنید که سایت بر روی یک سرور در شهر محلی هاست شده باشد، به این دلیل که، استفاده از سایت را برای کاربران محلی سریع‌تر خواهد کرد.

گام بعدی بررسی تمام خطاهای ۴۰۴ با همراهی توسعه‌دهنده‌ی وب است. خطاهای ۴۰۴، خطاهایی هستند که با کلیک کاربران بر روی لینک‌های سایت آنها را به صفحه‌ی خالی هدایت می­کنند. از نگاه گوگل، وجود لینک‌های خراب و فرستنده­ی  کاربران به صفحات خطا، منجر به ایجاد تجربه‌ی بد برای کاربر می‌شود. اما خوشبختانه، می­توان به سادگی این خطاها را برطرف کرد.

برای یافتن خطاهای ۴۰۴  می­توانید با ورود به حساب کنسول سرچ گوگل ، کلیک روی سایت مورد نظر و انتخاب گزینه­های  “crawl  ”  و  ” Crawl Errors [1] “، فهرستی ازخطاهای ۴۰۴  را بیابید. با کلیک بر روی خطا و گزینه­ی” Linked From [2] می‌توانید صفحاتی با لینک‌های خراب را پیدا کنید.  برای برطرف کردن  این مشکل می­توانید خودتان  اقدام کنید و یا  با توسعه‌دهنده‌ وب سایت در مورد آن گفتگو کنید.

  کنسول سرچ گوگل

https://www.google.com/webmasters/tools/

در صورت علاقه­مندی برای استفاده از ابزارهای خارجی در جهت افزایش سرعت استفاده از سایت، این دو ابزار، می­تواند  ابزارهای مفیدی باشند.

براوزر استاک [۳]– نسخه‌ی آزمایشی این ابزار رایگان است،  اما پس از استفاده ازنسخه­ ی آزمایشی، استفاده از برنامه های بعدی با پرداخت ماهیانه مبلغ ۲۹ دلار ممکن خواهد بود. 

https://www.browserstack.com

برازور استاک امکان آزمایش همزمان سایت بر روی بیش از ۷۰۰ مرورگر را فراهم می­کند. به طوریکه می­توانید به صورت پیش­ نمایش  نحوه­ ی نمایش وب­سایت را بر روی دستگاه‌ی اتصال به اینترنت مانند موبایل و تبلت‌ها  و  همینطور تمام مرورگرهای مختلف  مانند کروم، فایرفاکس، سفاری، اینترنت اکسپلورر و غیره مشاهده کنید. این امکان  به منظور ایجاد اطمینان  از نمایش صحیح  وب سایت بر روی دستگاه های مختلف مفید خواهد بود.

ترای مای یو ای – نسخه‌ی آزمایشی این ابزار به‌صورت رایگان است، اما نتایج آزمایش اضافی با قیمت ۳۵ دلار آغاز می‌شود. 

http://www.trymyui.com

ترای مای یو ای ارائه ­دهنده­ ی ویدیوها، صداها و نظرسنجی‌های مربوط به تجربه‌ی کاربران از وب سایت و گزارش های مربوط به تمام مشکلاتی است که با آن  مواجه شده‌اند. آزمون های مربوط به قابلیت استفاده برای پروژه های بزرگتر که نیازمند به  بازخورد عینی از سوی کاربران عادی، مفید خواهد بود. نخستین  نتیجه‌ی این آزمون، رایگان است، برای شروع  می­توانید از آزمون  قابلیت استفاده­ی ترای مای یو آی، استفاده  کنید.

[۱] خطاهای خزش

[۲]  لینک‌ شده از

[۳] BrowserStack

تاریخ آخرین بروزرسانی : ۲۷ آبان ۱۳۹۶
منبع :‌ سئورب
حامی این نوشته

پرفروش ترین کتاب آمازون در حوزه ی سئو کتاب سئو۲۰۱۷، یادگیری بهینه سازی موتورهای جستجو با استفاده استراتژی های بازاریابی هوشمند.
نویسنده : آدام کلارک مترجم : الهام سادات یاسینی انتشارات ناقوس

Advertising MiSaCo.

نظرات خود را اینجا بنویسید

آدرس الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود *