سئورب مقالات معتبر از سیر تا پیاز گوگل آنالیتیکس قسمت اول گوگل آنالیتیکس چیست؛

از سیر تا پیاز گوگل آنالیتیکس قسمت اول گوگل آنالیتیکس چیست؛

از سیر تا پیاز گوگل آنالیتیکس قسمت اول گوگل آنالیتیکس چیست؛

از سیر تا پیاز گوگل آنالیتیکس قسمت اول گوگل آنالیتیکس چیست؛

با سلام خدمت کاربران گرامی سایت سئورب، در این قسمت به ” از سیر تا پیاز گوگل آنالیتیکس قسمت اول گوگل آنالیتیکس چیست” می پردازیم.

    • آیا می خواهید آمار سایت خود را مشاهده نمایید؟

    • میخواهید بدانید سایت شما روزانه، هفتگی و یا ماهانه چند بازدید کننده دارد؟

    • می خواهید بدانید سایت شما از چه طریق هایی توسط کاربران دیده شده است؟

    • مخاطب سایت خود را می شناسید؟

    • میزان علاقه کاربران به کدام مطالب شما می باشد؟

    • پس از ایجاد وب سایت و صرف هزینه و زمان بر روی آن ، چگونه ROI (بازگشت سرمایه گذاری) را بررسی می کنید؟ چگونه مشتریان بیشتری را جذب می کنید؟

تمام افرادی که صاحب یک کسب و کار و یا یک سایت می باشند، به نرم افزارهایی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات ورودی خود نیاز دارند. در بستر وب، یک برنامه تحلیل گر، نرم افزار تحت وب  است که وظیفه ردیابی، اندازه گیری و آنالیز ترافیک وب سایت شما را به عهده دارد.

جواب همه این سوالات در ابزارهای تحلیلگر خلاصه می شود

google analytics seorob_ir

  • آیا تا به حال اسم گوگل آنالیتیکس (google analytics ) به گوشتان خورده است؟

  • آیا شما هم اکنون صاحب یک کسب و کار هستید؟

  • آیا می خواهید حساب گوگل آنالیتس خود را ایجاد نمایید؟

ابزار های تحلیلگر وبسایت زیادی وجود دارند که از محبوب ترین آنها می توان به google analytics، piwik و heap analytics نام برد.

گوگل آنالیتیکس، یک سرویس رایگان تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت می باشد که شرکت گوگل از سال ۲۰۰۵ در اختیار کاربران قرار داده است.گوگل این سرویس را در ماه نوامبر سال ۲۰۰۵ پس از خرید Urchin راه اندازی کرد.

 امروزه گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای مهم برای کشف، تفسیر و ارتباط بین الگوهای معنادار در ترافیک وب سایت ها بوده، که به طور گسترده توسط کاربران استفاده می شود.

از ویژگی های بارز این ابزار رایگان بودن آن است که کاربران زیادی میل به نصب و راه اندازی این سرویس فوق العاده داشته و آن را گزینه اول برای وبسایت خود قرار می دهند.

این ابزار  در ایران فیلتر می باشد

با استفاده از این ابزار ارزشمند شما می توانید بررسی کاملی از بازدیدکنندگان خود داشته باشید و پس از آنالیز وب سایت در گوگل در دوره های زمانی مختلف، استراتژی مناسبی را جهت افزایش و بهینه سازی بازدید و فروش ( مختص وب سایت های فروشگاهی ) روی سایت خود اعمال نمایید. همچنین به مدیران وب سایت ها برای فرآیند جمع آوری و تحلیل داده های وب سایت خود به شکلی دقیق و کامل کمک بسزایی می کند.

گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند تا …

  • مشاهده زنده آمار ترافیکی سایت

  • میزان بازدید از وب سایت چگونه می باشد.

  • جنسیت ، سن و موقعیت جغرافیایی آنها چیست؟

  • از چه صفحه ی نمایش، سیستم عامل و دیوایسی استفاده می کنند.

  • آیا داشتن یک وب‌سایت واکنش‌گرا و مناسب گوشی برای من لازم است؟

  •  بازدیدکنندگان چند درصد کاربران جدید و چند درصد قبلا به وب سایت سر زده اند.

  • بیشترین و کمترین بازدیدها مربوط به کدام صفحات می باشد

  • میانگین زمانی کاربران، هنگامی که از وب سایت شما استفاده می کنند چقدر می باشد.

  • نرخ تبدیل در وب سایت شما چند درصد است.

  • اطلاعات رفتاری کاربران به چه صورت است.

  • کدام مطالب مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

  • روش جذب کاربر چگونه بوده است و کاربر از چه طریقی به وب سایت شما وارد شده است.

  • آیا محتویات صفحات من به اندازۀ کافی واضح و جذاب هستند؟

  • بازدیدکنندگان در چه شهرها و کشورهایی زندگی می‌کنند؟

  • کدام تکنیک‌های بازاریابی بیشترین تاثیر را بروی ترافیک وب‌سایت من دارند؟

  • چه تعداد از بازدیدکنندگان من تبدیل به مشتری می‌شوند؟

  • بازدیدکنندگانی که به مشتری تبدیل می‌شوند چه ویژگی‌هایی دارند؟

  • چطور می‌توانم سرعت وب‌سایت خود را افزایش دهم؟

  • آیا بر اساس IP افراد می توان فعالیت آن ها را در سایت بررسی کرد؟

 

  • چه کسانی از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند؟

 اطلاعاتی نظیر رده‌ی سنی، جنسیت و علایق کاربران که در تشخیص مخاطبین مورد هدف شما و شناخت نیازهای آن‌ها بسیار مهم می باشد.

  • بازدیدکننده‌ها از چه مسیری به وبسایت شما هدایت شده‌اند؟

از این طریق می‌توانید بفهمید که کدام یک از فعالیتهای تبلیغاتی شما (ایمیل، خبرنامه، مقالات، کمپین‌ها و …) بیشتر مؤثر بوده است.

  • بازدیدکننده‌ها بعد از ورود به وبسایت شما چه اقدامی انجام داده‌اند؟

گوگل آنالیتیکس این امکان را به شما می‌دهد که بفهمید آیا بازدیدکننده‌هایتان بعد از ورود به سایت شما مدتی در سایت مانده‌اند و از صفحه‌های مختلف بازدید کرده‌اند یا بلافاصله بعد از ورود سایت را ترک کرده‌اند؟ از این طریق شما می‌توانید رفتار کاربران در هنگام ورود به سایتتان را تحلیل کنید.

  • آیا بازدیدکننده‌ها اقدامات از پیش مشخص شده‌ی وبسایتتان را انجام داده‌اند؟

می‌توانید متوجه شوید که اقداماتی نظیر عضویت در سایت، عضویت در خبرنامه و البته خرید که شما  قصد هدایت بازدیدکننده‌ها به انجام آنها را داشته‌اید انجام شده است یا نه.

  • در مجموع، عملکرد وبسایت شما چگونه است؟

می‌توانید از مجموع این داده‌ها به ظرفیت و عملکرد کسب‌و کار خودتان پی ببرید.

گوگل آنالیتیکس ابزار قدرتمندی است که جمع‌آوری و تحلیل این داده‌ها را برای شما ممکن می‌کند. گوگل آنالیتیکس، پر استفاده‌ترین ابزار تحلیلگر آماری بازدید کنندها تحت وب است و در حال حاضر بیش از ۵۷% از ۱۰,۰۰۰ وبسایت معروف جهان، از آن استفاده می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گوگل آنالیتیکس در بیش از ۴۹٫۹۵% از وبسایت‌های معروف جهان استفاده شده است.ما سعی می‌کنیم که در مقالات بعدی، چگونگی استفاده از این ابزار و تحلیل داده‌های آن را با شما مرور کنیم.

 

Google Analytics

گوگل آنالیس می‌تواند آمار مربوط به وب‌سایت  را تبدیل به یک منبع ارزشمند برای شناخت کاربران و بهینه‌سازی وب‌سایت برای آنها کند.

برای استفاده از یک ابزار آنالیتیکس داشتن داده درست خیلی مهم می باشد چون بر اساس این داده ها تصمیم گیری میکنیم

آنالیتیکس از پهار جز اصلی تشکیل شده است:
۱- جمع آوری داده ها
۲- پردازش داده ها
۳- پیکر بندی
۴- گزارش


۱- جمع آوری دادها: کدی که بعد از ثبت نام در گوگل آنالیتیکس به شما داده می شود را درون سایت قرار می دهیم یعنی در تمام صفحات سایت این کد را قرار می دهیم و با قرار دادن این کد در سایت هر کاربری که وارد سایت بشود تمام اطلاعات کاربر مانند نام مرورگر ، اطلاعات کاربر و …آن مشخص میشود

۲- پردازش داده: داده های جمع آوری شده که در مرحله اول مشخص میشود در این مرحله پردازش می شود به این صورت که چه تعداد کاربر با دستکتاپ وارد سایت شده اند، چه تعداد با تبلت و … یعنی داده های خام در این مرحله برای ما معنی پیدا می کنند.


۳- پیکر بندی : مهم ترین نکته در این قسمت داده های پردازش شده می باشد عملا پیکر بندی بین مرجله جمع آوری داده و پردازش داده می باشد یعنی با توجه به پیکر بندی که شما در آنالیتیکس انجام دادید داده ها را پردازش می کند.


۴- گزارش : گزارشاتی که در پنل آنالیتیکس می بینیم در این مرحله درست شده و وارد پنل ما می شود.

google-analytics

به گفته گوگل ، گوگل آنالیتیکس “تجزیه و تحلیل دیجیتال قدرتمندی را برای هر فردی که دارای وب سایت بزرگ یا کوچک است فراهم می کند.”

در Mashable گوگل آنالیتیکس به عنوان سیستمی توصیف شده است که “برای هر فردی مدیریت سایت و تجزیه و تحلیل داده های آن را  آسان می کند. گوگل آنالیتیکس  یک ابزار قدرتمند و رایگان است که می تواند به سؤالات مختلفی برای طیف وسیعی از کاربران پاسخ دهد.”

در اینجا ۵ دلیل برای اهمیت استفاده و تحلیل داده های گوگل آنالیتیکس ارائه شده است :

گوگل آنالیتیکس نحوه ی ورود کاربران به وب سایت را نمایش می دهد

گوگل آنالیتیکس نشان خواهد داد که بازدید کنندگان از کجا (جستجوی گوگل، تبلیغات ، فیس بوک، بازدید از پروفایل Yelp ، لینکی در وب سایت ) و یا چه صفحاتی (صفحه اصلی،تماس با ما ، درباره ما و غیره ) وارد سایت شده اند . این اطلاعات در بهینه سازی صفحاتی پر بازدید وب سایت کمک  بسزایی می کند. به عنوان مثال،می توانید اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی و یا رسانه های اجتماعی را بر اساس تعداد ورود و خرید انجام شده تحلیل و اندازه گیری نمایید.

 ۲٫ گوگل آنالیتیکس محل مورد نیاز برای ارتقای وب سایت را نشان می دهد

هر صفحه ای در وب سایت به هدف نهایی شما (ایجاد مشتری های جدید) کمک می کند. با استفاده از گوگل آنالیتیکس متوجه می شوید که چگونه هر صفحه به تجارت کمک کرده و نیز چه صفحاتی به بهینه سازی نیاز دارند.

۳٫ گوگل آنالیتیکس کمک می کند تا با تغییرات موتور جستجوی گوگل همراه باشید

گوگل به عنوان یک نهاد جستجو از زمان تاسیس آن تغییرات زیادی کرده است. در سال های اخیر، الگوریتم موتورهای جستجو خود را با هدف به ارائه بهترین نتایج ممکن برای کاربران به روز رسانی کرده است. به روز رسانی الگوریتم های گوگل با نام های متنوعی ثبت می شود ، به عنوان مثال : پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار. این الگوریتم ها وب سایت هایی را که سعی می کنند با استفاده از ترفندهای سئو کلاه سیاه به جای سئو کلاه سفید و  ارائه محتوای مفید ، رتبه بندی بالا کسب کنند را شناسایی می کند .

۴٫ گوگل آنالیتیکس به شما تعداد ورودی ها از تلفن های هوشمند را نیز نشان می دهد

کاربران ترجیح می دهند برای مشاهده وب سایت ها از دستگاه های تلفن همراه خود استفاده کنند . طبق گزارشات سیسکو از ترافیک تلفن همراه، ترافیک تلفن همراه در سال ۲۰۱۳ ، ۸۱ درصد افزایش یافته است  در سال ۲۰۱۳ تنها ۴۰۶ میلیون گوشی هوشمند جدید به اینترنت متصل شدند .

این افزایش چشم گیر ترافیک تلفن همراه دلیل محکمی برای بهینه سازی وب سایت برای نمایش صحیح در گوشی های هوشمند می باشد . با استفاده از گوگل آنالیتیکس متوجه تعداد دقیق ورودی های گوشی های هوشمند به وب سایت شما می شوید .

یکی از مشتریان ما تقریبا یک سوم از ترافیک خود را از تلفن همراه دریافت می کند ! ما به آن فرد پیشنهاد دادیم تا وبسایت را با یک طراحی , واکنش گرا (responsive) به روز رسانی کنیم تا وبسایت در دسکتاپ و تلفن های همراه نمایش صحیح و کاملی داشته باشد. پس از انجام آن ، تعداد مشتریان و در نتیجه تعداد تماس های ورودی افزایش چشمگیری یافت .

۵٫ گوگل آنالیتیکس رایگان در اختیارتان است

گوگل برای این ابزار تحلیلی شگفت انگیز هزینه ای دریافت نمی کند این یک ویژگی عظیم است که باید از آن بهره ببرید.

گوگل آنالیتیکس برای مدیریت و بهینه سازی وب سایت شما ضروری است . با استفاده صحیح از این ابزار  رایگان و تحلیل داده های گوگل آنالیتیکس می توانید وب سایت خود را ارتقا داده و سرمایه ی بیشتری کسب کنید .

از سیر تا پیاز گوگل آنالیتیکس قسمت اول گوگل آنالیتیکس چیست

منبع کمکی

میلاد میلادی

 

تاریخ آخرین بروزرسانی : ۱ خرداد ۱۳۹۷
منبع :‌ سئورب
Advertising seorob.

نظرات خود را اینجا بنویسید

آدرس الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود *