سئورب نکات بهینه سازی نرخ پرش Bounce Rate چیست؟
نرخ پرش Bounce Rate چیست؟

نرخ پرش bounce rate یکی از نکات مهم در مبحث بهینه سازی وبسایت (SEO) است و به معنی میزان ورود کاربران به سایت شما بدون مراجعه به صفحات دیگر می باشد. یعنی فقط با بازدید از یک صفحه از وبسایت شما، از آن خارج شده و به صفحات دیگر سر نمی زند. این موضوع زنگ خطری برای وبسایت شما و نشان دهنده عدم جذابیت سایت برای کاربران است.

نرخ پرش
هرچقدر میزان نرخ پرش bounce rate سایت بالاتر باشد، تاثیر منفی در رتبه سایت دارد. در واقع و به بیانی دیگر، نرخ پرش، میزان جذابیت سایت برای کاربر را نشان می دهد. مثلاً اگر روزانه ۲۰۰ نفر از سایت شما دیدن کنند و ۱۲۰ نفر بدون بازدید از صفحات دیگر سایت از آن خارج شوند درصد bounce rate سایت ۶۰ می باشد که بسیار درصد بالایی است و این، یعنی هشدار برای وبسایت شما!!!
مهمترین عامل برای سنجش میزان موفقیت یک وبسایت، تعداد کاربران ثابت آن است؛ یعنی افرادی که هرچند وقت یکبار به آن سر می زنند و بروزرسانی مطالب شما را پیگیری می کنند. هنگامی که شما در حال توزیع محتوای وب سایت خود هستید، باید به وضوح انتظارات بازدید کننده را برآورده کنید.
اگر سایت شما دارای محتوایی است که عمدتاً افراد یکبار به آن وارد می شوند، بررسی ضریب بازگشت یا Bounce Rate می تواند معیار مناسبی برای موفقیت سایت شما باشد. کاربر پسند بودن یک سایت، یکی از اصل سئو می باشد. پس قبل از هر چیز، سعی در پایین نگه داشتن bounce rate سایتتان داشته باشید.

bouncerate

عدد مناسب bounce rate چه عددی است؟
در وبسایت های مختلف، بنا به کاربرد سایت، این عدد متفاوت است. نرخ پرش پورتال های خبری در مقایسه با وبسایت آموزش محور متفاوت است. مثلاً اگر سایتی فقط قیمت محصولاتی را عنوان می کند (نه فروشگاه اینترنتی، فقط ارائه ی قیمت)، طبیعی است که کاربر فقط به یک صفحه برای دانستن قیمت مراجعه کند.
به نکات زیر توجه کنید:

  • وبسایت گوگل نرخ پرش ۱۰% را دارد. بنابراین، تقریباً می توان ادعا کرد که هیچ گاه نمی توان به نرخ پرش صفر رسید.
  • عدد طبیعی و مناسب برای یک سایت ۳۰ تا ۴۰ درصد است. (در بهترین حالت و پایین ترین نرخ برای وبسایت های عمومی)
  • عدد ۵۰ قابل قبول است؛ اما وقتی به ۶۰ رسید باید بدانید یک جای کار مشکل دارد.
  • برای سایت های آموزشی، که مطالب مفید و منحصر به فرد و بعضاً کاربردی دارند، ۳۰ و ۴۰ درصد، بسیار مناسب است. این سایت ها می توانند حتی به کمتر از عدد ۳۰ درصد هم برسند!
  • سایت هایی که کاربر زیادی در ندارد، مثل قیمت ارز، خرید شارژ، وبسایت بانک ها و … بین ۴۰ تا ۵۰ درصد عدد بسیار مناسبی است.
  • سایت هایی که جستجو محور هستند، مثل سایت های نیازمندی، جستجوی شغل، مسکن و خرید و فروش خودرو، بین ۳۰ تا ۴۵ درصد عدد مناسبی است.
  • سایت های شرکتی و خدماتی که کاربر صرفاً در آن چند محصول و تلفن تماس می بیند، ۵۰ درصد عدد مناسبی است.

 

bouncerate

نکاتی که ممکن است در نرخ پرش bounce rate سایت تاثیر داشته باشند :

  • لینک های داخلی مناسب : ارتباط مناسب مطالب سایت با یکدیگر
  • ظاهر زیبای سایت : جذابیت بصری برای جذب مخاطب
  • کاربری آسان سایت : دسترسی آسان به تمام قسمت های سایت برای کاربر
  • تطبیق کلمات کلیدی با مطالب سایت : وجود کلمات کلید مرتبط با جستجوی کاربر
  • سرعت بار گذاری مناسب
  • محتوای مفید و خدمات خوب : که این عامل؛ یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در سئو نیز می باشد.

 

منبع کمکی: ویکیپدیا

تاریخ آخرین بروزرسانی : ۸ آبان ۱۳۹۶
منبع :‌ سئورب
Advertising MiSaCo.

نظرات خود را اینجا بنویسید

آدرس الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود *